11 Ιουλίου 2014

ΤΑ ΝΕΑ ΧΑΡΑΤΣΙΑ ΤΗΣ ΔΕΗ : Η ΑΥΞΗΣΗ 32% ΤΟΥ ΕΤΜΕΑΡ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ Κ. ΩΦΕΛΕΙΑΣ.


Στο 32% η τελική αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στους λογαριασμούς ΔΕΗ



Στα 19,73 ευρώ η μεγαβατώρα αυξάνεται μεσοσταθμικά από την 1η Απριλίου το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ) στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, καθώς δημοσιεύτηκε  στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης η σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.

Η αύξηση φτάνει μεσοσταθμικά στα πέντε ευρώ περίπου, καθώς η σημερινή τιμή του ΕΤΜΕΑΡ είναι 14,96 ευρώ.

Πρόκειται για μεσοσταθμική αύξηση της τάξης του 32%.

Ειδικά για τους οικιακούς καταναλωτές, η αύξηση φτάνει στο 26,44% καθώς το τέλος αυξάνεται από τα 20,8 ευρώ ανά μεγαβατώρα στα 26,3 ευρώ.

Ανάλογα με την κατηγορία της κατανάλωσης, οι νέες τιμές διαμορφώνονται ως εξής:
• Υψηλής Τάσης (ΥΤ): 2,23 ευρώ/MWh (από 1,79 €/MWh) 
• ΜΤ με κατανάλωση > 13 GWh: 2,31 ευρώ/MWh 
• Αγροτικής χρήσης MT: 10,83 ευρώ/MWh (από 6,97 €/MWh)
• MT με κατανάλωση <13GWh: 12,77 ευρώ/MWh
• Αγροτικής χρήσης ΧΤ: 11,39 ευρώ/MWh (από 7,33 €/MWh)
• Οικιακής χρήσης: 26,3 ευρώ/MWh (από 20,80 €/MWh) 
• Λοιπές χρήσεις ΧΤ: 30,89 ευρώ/MWh (από 21,77 €/MWh) 

Θυμίζουμε ότι η αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ εκκρεμούσε από τις αρχές του χρόνου κατόπιν σχετικών αιτημάτων του ΥΠΕΚΑ προς τη ΡΑΕ, λόγω των συνεχών αναβολών στην κατάθεση του New Deal, και άρα της αδυναμίας υπολογισμού των εσόδων που θα εξοικονομηθούν για την ενίσχυση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ.

Μετά την ψήφιση ωστόσο του Πολυνομοσχεδίου, στο οποίο περιελήφθησαν και οι ρυθμίσεις του New Deal, ο  τότε υφυπουργός ΠΕΚΑ, Μάκης Παπαγεωργίου, με επιστολή του προς τον πρόεδρο της ΡΑΕ, Νίκο Βασιλάκο, ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, ότι το συνολικό καθαρό όφελος από τις νέες ρυθμίσεις ανέρχεται σε 550 εκ. ευρώ. 

Ετσι, η Αρχή αναθεώρησε την αρχική της απόφαση, που μιλούσε για πολύ μεγαλύτερες αυξήσεις του ΕΤΜΕΑΡ, κατά 125%.


Παράνομα και χωρίς οι καταναλωτές να έχουν ιδέα τι πληρώνουν, η ΔΕΗ εισπράττει δικό της ”χαράτσι” το οποίο ...
αναφέρεται στους λογαριασμούς της σαν ” ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΟΙΝΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ -Ν.2773/99 άρθρο 29″ το οποίο το υπολογίζει με άγνωστο ποσοστό επί της αξίας του καταναλωθέντος ηλεκτρικού ρεύματος!

Υποτίθεται ότι με τα χρήματα αυτά (κανείς δεν γνωρίζει πόσα συγκεντρώνονται κάθε φορά… ΥΠΟΛΟΓΙΖΟΝΤΑΙ ΣΕ 1,9 δις. ΕΥΡΩ) καλύπτονται όσοι είναι εντεταγμένοι στο “κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ” κ.λ.π... (κάνετε κλικ πάνω στη φωτό και δείτε το καλά}



ΟΜΩΣ το άρθρο 29 του Νόμου 2773/99, έχει καταργηθεί από τον Αύγουστο του 2010, με νεότερο νόμο που έχει δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως!

Αυτό σημαίνει ότι η είσπραξη του “χαρατσιού” αυτού είναι -τουλάχιστον τυπικώς- παράνομη και εφ όσον ασκηθούν οι νόμιμες διαδικασίες, η ΔΕΗ θα υποχρεωθεί στην επιστροφή των παρακρατηθέντων παρανόμως χρημάτων. (εκτός αν σπεύσει η “κυβέρνηση” να καλύψει την παρανομία με νομικά εφευρήματα…)


Απόφαση-βόμβα από ΣτΕ για ΕΤΜΕΑΡ



Ανυπολόγιστες συνέπειες για την αγορά ηλεκτρισμού εκτιμάται ότι θα έχει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), μετά από προσφυγή μεγάλης βιομηχανίας η οποία έκρινε αντισυνταγματική και μη νόμιμη την επιβολή του ΕΤΜΕΑΡ (ειδικό τέλος μείωσης ατμοσφαιρικής ρύπανσης).

Σύμφωνα με την απόφαση, το ΕΤΜΕΑΡ θεωρείται φόρος και όχι ανταποδοτικό τέλος και κατά συνέπεια η επιβολή του καθώς και η αναπροσαρμογή του αποφασίζεται όχι από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα, αλλά από τη Βουλή με νόμο. Κατά πάγια τακτική του ΣτΕ το θέμα παραπέμπεται στην Ολομέλεια.

Ωστόσο, καθώς το σκεπτικό της απόφασης αμφισβητεί την ανταποδοτικότητα του τέλους, μέσω του οποίου αποπληρώνονται οι μονάδες ΑΠΕ θεωρείται ότι δημιουργεί νέα δεδομένα και ανατρέπει το καθεστώς που διέπει το ΕΤΜΕΑΡ. Εκτιμάται, δε, ότι δημιουργείται ένα τεράστιο πρακτικό πρόβλημα στην αγορά καθώς το τέλος πρέπει να αναπροσαρμόζεται σε εξαμηνιαία βάση, σύμφωνα με τις ανάγκες που προκύπτουν για πληρωμές από το λειτουργό της Αγοράς ΛΑΓΗΕ.

Έτσι, ενώ μέχρι σήμερα η αναπροσαρμογή γινόταν με βάσει τις εισηγήσεις του ΛΑΓΗΕ και του ΥΠΕΚΑ, με απόφαση της ΡΑΕ, πλέον θα πρέπει να υπάρχει ειδική ρύθμιση και η αναπροσαρμογή να γίνεται από τη Βουλή, κάτι που υπό τις παρούσες συνθήκες θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να συμβεί.

Με αφορμή την απόφαση του Β΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας, το ΥΠΕΚΑ εξέδωσε ανακοίνωση ότι παρακολουθεί στενά το ζήτημα, αναμένει την απόφαση της Ολομέλειας και εκτιμά ότι επί του παρόντος δεν δημιουργείται θέμα που να χρήζει της παρέμβασής του. Ωστόσο, σε περίπτωση που τελικώς η απόφαση της Ολομέλειας επικυρώσει την απόφαση του τμήματος, τότε θα προχωρήσουν οι κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις.

Αναλυτικά το ΥΠΕΚΑ αναφέρει τα εξής:

"Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στις αποφάσεις του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας το ΥΠΕΚΑ διευκρινίζει ότι σεβόμενο απολύτως τις αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης, θα περιμένει την οριστική απόφαση της Ολομέλειας του ΣΤΕ, καθώς οι αποφάσεις του εν λόγω Τμήματος δεν ακυρώνουν την Απόφαση της ΡΑΕ, αλλά παραπέμπουν το ζήτημα της ενδεχόμενης αντισυνταγματικότητας στην Ολομέλεια. 

Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι την οριστική απόφαση της Ολομέλειας του ΣΤΕ παραμένει η δυνατότητα νομικά να συνεχιστεί το καθεστώς που ισχύει έως σήμερα. 

Σε κάθε περίπτωση βέβαια το ΥΠΕΚΑ θα προβεί, αν χρειαστεί βάσει των αποφάσεων της Ολομέλειας, στην κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση. 

Όσον αφορά τα θέματα αναδρομικότητας που αναφέρονται σε διάφορα δημοσιεύματα, η προσφυγή και πιθανή ακύρωση αφορά μόνο σε συγκεκριμένη απόφαση της ΡΑΕ (υπ’ αρ. 323/9.7.2013) για τον εξαμηνιαίο προσδιορισμό του ΕΤΜΕΑΡ από τον Ιούλιο του 2013. 


Πως υπολογίζεται το ΕΤΜΕΑΡ

Επισημαίνεται ότι για να υπολογίσει η ΡΑΕ πόσο πρέπει να αναπροσαρμοστεί το ΕΤΜΕΑΡ κάνει την εξής πράξη : Αφαιρεί από το εκτιμώμενο έλλειμμα στο τέλος του έτους (τα 1,34 δισ. ευρώ) τα έσοδα που αναμένει το ΥΠΕΚΑ (περίπου 550 εκατ. ευρώ), και εν συνεχεία διαιρεί το αποτέλεσμα (περίπου 790 εκατ. ευρώ) με την εκτιμώμενη συνολική κατανάλωση ενέργειας ανά κατηγορία πελατών (υψηλής τάσης, αγροτικής χρήσης, οικιακής χρήσης, κ.ο.κ.).

Να σημειωθεί ότι η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ θα ήταν πολύ μικρότερη των 5 ευρώ/MWh, αν το ΥΠΕΚΑ δεν υποχωρούσε  στις ασφυκτικές πιέσεις βουλευτών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να περιορισθεί το κούρεμα στις ταρίφες των 2.500 αγροτών και των περίπου 40.000 ιδιωτών με φωτοβολταικές στέγες.

Χαρακτηριστική περίπτωση είναι οι αγρότες, όπου παρ’ ότι το έσοδο από το κούρεμα στις ταρίφες τους δεν είναι ως απόλυτο νούμερο μεγάλο, εντούτοις δείχνει το τι συνέβη στη Βουλή.

Έπειτα από ασφυκτικό πρέσινγκ βουλευτών, το ΥΠΕΚΑ εξαίρεσε τααγροτικά φωτοβολταικά από το γενικό κανόνα των κλιμακωτών μειώσεων στις ταρίφες αναλόγως του πότε συνδέθηκαν στο σύστημα, και τα κούρεψε όλα οριζόντια κατά 12%.

Αντίθετα τα επαγγελματικά κουρεύτηκαν μεσοσταθμικά 29,5% που σημαίνει ότι για κάποιους που είχαν κλειδώσει υψηλές εγγυημένες τιμές και είχαν πάρει και ενίσχυση από τον Αναπτυξιακό, το κούρεμα φτάνει και το 40%.

Blog Widget by LinkWithin